Zakupy produkcyjne w zakładzie produkcyjnym
Zakupy produkcyjne - materiały pakujące
Przedsiębiorstwa produkcyjne zakupują materiały do pakowania:
Inny segment zakupów produkcyjnych to zakup maszyn i urządzeń pakujących:
Różnorodność asortymentu wymusza odpowiednie podejście do procesu planowania i organizacji zakupów. O tym, jak ważna rzeczą dla przedsiębiorstwa jest zaopatrzenie w materiały i maszyny pakujące może świadczyć mnogość dylematów jakie firma napotyka podczas zakupów oraz decyzji, które w trakcie tego procesu musi podjąć. Odpowiednie zaopatrzenie w materiały i maszyny pakujące ma znaczny wpływ na osiąganie finansowych i biznesowych celów przedsiębiorstwa produkcyjnego. Także w zakresie materiałów nieprodukcyjnych do których zaliczane są części do naprawy maszyn ważny jest wybór dostawcy, który będzie w stanie dostarczyć wymagany zakres części szybko i w dobrej cenie. Ważne jest także czy dodatkowo dostawca może zagwarantować obsługę serwisową. Odpowiedzią na wyżej zaznaczone wyzwania w zakładach produkcyjnych jest firma DI-ZET, od prawie 30 lat dostawca rozwiązań w zakresie pakowania. |
Zaopatrzenie produkcji: wyzwania i rozwiązania
Zaopatrzenie produkcji napotyka często w zakładach produkcyjnych na wyzwania związane z procedurami i przyzwyczajeniami pracowników działów produkcji i zakupów: Zamknięcie się na nowych dostawców i bazowanie na dostawcach aktualnych Pracownicy działów zakupów często nie mają czasu na poszukiwanie nowych dostawców, przeprowadzanie testów produktów dostarczanych przez kolejnych dostawców i analizowanie rynku. Także obawy związane z wprowadzeniem produktów od nowego dostawcy w proces produkcyjny, który może skutkować przestojami lub awariami sprawiają, że firmy bazują często na sprawdzonych rozwiązaniach. Nowy dostawca np. folii stretch czy taśmy spinającej, czyli materiałów szybko rotujących w zakładzie produkcyjnym może wprowadzić znaczne oszczędności w zakładzie produkcyjnym. Specjalista w zakresie optymalizacji procesu pakowania znający doskonale temat może szybko i sprawnie wprowadzić nowe i oszczędne rozwiązania we współpracy z pracownikami działu zakupów i działu produkcji. Cena czyni cuda czyli nie zawsze tanio oznacza korzystnie Pracownicy działów zakupów odpowiadają za bardzo szeroki zakres obowiązków w firmie. W czasach niedoborów na rynku pracy, rośnie presja czasowa i zakresowa na pracownika odpowiedzialnego za zakupy w firmie co często wymusza maksymalne skracanie procesu zakupowego. Jednym z przejawów tego mechanizmu jest ograniczenie kryteriów zakupu materiałów do kryterium cenowego, czyli "najniższej ceny". Nasi specjaliści od lat edukują przedstawicieli zakładów produkcyjnych w zakresie kalkulacji kosztów pakowania. Często podczas rozmowy z działem zakupów w zakładzie produkcyjnym czy magazynie logistycznym spotykamy się z jednym pytaniem: "jaka jest cena za kilogram folii". Cena folii jako koszt owinięcia palety, nie za kilogram W oparciu o to jedno kryterium dana firma realizuje często ogromne zamówienia długofalowe, tracąc często w skali roku setki tysięcy złotych. Takie podejście osób odpowiedzialnych za zakup folii w zakładzie miało rację bytu w poprzednich latach, gdy nie były dostępne folie wysoko rozciągliwe, lub nie było odpowiednich owijarek. Aktualnie dostępne na rynku polskim folie maszynowe, np. wysoko rozciągliwe folie Trioplast pomimo wyższej ceny za kilogram, po przeliczeniu kosztów owinięcia palety generują oszczędności w granicach 30-70% w stosunku do folii standardowych. Zawężanie oczekiwań w stosunku do zamawianego produktu Przyzwyczajenia technologów i pracowników działów produkcyjnych do produktów na których pracują od lat często wpływają na specyfikację zamówień. Wpływa to na znaczne ograniczenie liczby otrzymywanych ofert co z kolei ogranicza możliwość doboru optymalnego rozwiązania w procesie produkcyjnym. Nasi specjaliści pomagają pracownikom działów produkcyjnych wprowadzić nowe rozwiązania pokazując nie tylko korzyści dla zakładu, ale także realne korzyści dla pracowników, czego przykładem może być zastąpienie ręcznego owijania palet przez owijanie palet na owijarce palet. Bezpieczeństwo pracowników Ręczne owijanie palet jest niezwykle trudnym zadaniem i jest powszechnym źródłem urazów kręgosłupa u pracowników, gdy wykonywane są nieprawidłowo. Ludzkie ciało nie jest przystosowane do zgarbionego chodzenia z owijaczem z ciężką rolką folii stretch ręcznej aby zaczepić folię do palety i owinąć dół palety, a także w tym samym czasie do jednoczesnego wysiłku związanego z naciąganiem folii stretch na palecie, co jest niezbędne aby utrzymać razem towar na palecie. Następnie pracownik trzyma tę samą ciężką rolkę folii nad głową, aby owinąć górną część palety i ponownie ciągnąć folię za pomocą tylko mięśni pleców i ramion. Wiele wypadków i urazów powstałych podczas pracy jest powodowanych przez owijanie ręczne palet. Owijanie palet za pomocą owijarki do palet eliminuje ten problem. To tylko niektóre z wyzwań związanych z procesem zakupowym w zakładach produkcyjnych. Specjaliści firmy DI-ZET doradzają w zakładach produkcyjnych w zakresie optymalizacji procesów pakowania. Skontaktuj się z nami: [email protected] |
Zakupy produkcyjne zakres działań
Zakres działań osób odpowiedzialnych za zakupy produkcyjne obejmuje terminowe zaopatrzenie zakładu w materiały i usługi niezbędne do zapewnienia prawidłowego procesu produkcji:
- Wyszukiwanie dostawców, surowców, komponentów produkcyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu jak najlepszej jakości w danej klasie cenowej produktów
- Zapewnienie terminowości dostaw
- Przygotowanie i wdrażanie postanowień umownych od początku projektu aż do jego zakończenia
- Wdrażanie programu redukcji kosztów zakupowych z uwzględnieniem zasad QCD (Quality, Cost, Delivery)
- Kontakt z dostawcami jako osoba kontaktowa w tematach technicznych związanych z zakupem części produkcyjnych
- Wsparcie techniczne zakupu części produkcyjnych
- Wdrażanie przyjętej strategii zakupowej
- Budowanie relacji i współpraca z klientem wewnętrznym i zewnętrznym
- Zapewnienie terminowego przepływu materiałów i realizacji zamówień
- Zarządzanie platformą wewnętrzną związaną z cenami i dostawcami
- Zarządzanie dostawcami i ich okresowa ocena
- Dbałość o realizację celów zakupowych
- Monitorowanie priorytetów i dotrzymywanie terminów
- Poszukiwanie, realizacja inicjatyw oszczędnościowych i optymalizacyjnych związanych z łańcuchem dostaw
- Rozwój i negocjacje warunków współpracy z dostawcami
- Zarządzanie umowami z dostawcami
- Wsparcie działu logistyki
- Utrzymanie dokumentacji zakupowej w systemie SAP
- Realizacja procesu kwalifikacji dostawców we współpracy z działem jakości
- Przygotowywanie i zatwierdzanie we współpracy z innymi działami lub funkcjami wsparcia w razie potrzeby końcowych wersji umów z dostawcami/usługodawcami do podpisu zgodnie z reprezentacją spółki
- Współpraca z innymi działami i zespołami celem optymalizacji procesów zaopatrzenia, dostaw, gospodarki magazynowej i produkcji
- Zabezpieczanie mocy produkcyjnych u dostawców oraz sporządzanie i przesyłanie prognoz długoterminowych
- Monitorowanie sytuacji rynkowej, śledzenie trendów na rynku surowcowym
- Bliska współpraca z dostawcami w zakresie wymagań technicznych i technologicznych, czuwanie nad aktualizacją specyfikacji
- Bieżąca współpraca z dostawcami krajowymi i zagranicznymi
- Zarządzanie zapasami materiałów produkcyjnych
- Uzgadnianie z dostawcami szczegółów warunków realizacji zamówień
- Prowadzenie postępowań reklamacyjnych i egzekwowanie roszczeń
- Prognozowanie zapotrzebowania
- Planowanie i optymalizacja kosztów logistycznych
- Kontrola prawidłowości dokumentacji
- Poszukiwanie nowych dostawców
- Tworzenie oraz zarządzanie panelem dostawców w podległej kategorii zakupowej (komponenty bezpośrednio produkcyjne)
- Tworzenie i realizacja strategii zakupowej dla przydzielonej grupy materiałowej
- Realizowanie projektów oszczędnościowych
- Opracowywanie strategii doskonalenia dostawców
- Negocjowanie i renegocjowanie kontraktów z dostawcami
- Utrzymywanie relacji z dostawcami i przeprowadzanie audytów dostawców
- Optymalizację stanów magazynowych
- Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z dostawcami
- Negocjowanie warunków dostaw
- Prowadzenie negocjacji handlowych z dostawcami
- Rozpoznanie rynku dostawców lokalnych w celu poprawy rentowności projektów
- Udział w procesie oceny dostawców, audytów u dostawców oraz okresowe analizy rynku dostawców (lokalne i regionalne)
- Sporządzanie raportów i analiz
- Rozliczanie faktur zakupowych
- Tworzenie i aktualizację zamówień
- Monitorowanie dostaw
- Analizę ofert
- Nadzór nad realizacją zamówień – kontrola jakościowa, ilościowa, cenowa
- Tworzenie i zarządzanie programem redukcji kosztów materiałowych oraz kosztów transportu
- Zarządzanie panelem dostawców w zakresie przypisanych komponentów
- Branie udziału w wyszukiwaniu dostawców nowych części oraz dostawców alternatywnych
- Zapewnienie dostaw materiałów, planowanie i monitorowanie wydajności dostawców
- inne zadania związane z zaopatrzeniem produkcji
Zaopatrzenie produkcji. Produkty dla firmy, fabryki i zakładu produkcyjnego
Zaopatrzenie produkcji co to jest
Zaopatrzenie produkcji odpowiada za dostarczenie materiałów, surowców, półproduktów lub towarów od dostawców do magazynu zaopatrzeniowego przedsiębiorstwa lub bezpośrednio do miejsc przetworzenia. Głównym celem podsystemu zaopatrzenia jest efektywne i ekonomiczne zaspokajanie potrzeb materiałowych przedsiębiorstwa. System zaopatrzenia łączy logistykę dystrybucji dostawców z logistyka produkcji.
Wśród podstawowych zadań zaopatrzenia produkcji wyróżnia się:
Funkcje logistyki zaopatrzenia
Do podstawowych zadań logistyki zaopatrzenia należą:
Do głównych metod zarządzania zapasami należą:
Kluczowym działaniem przy organizacji logistyki zaopatrzenia jest zwrócenie uwagi na następujące zagadnienia:
Zasady logistyki zaopatrzenia
W logistyce zaopatrzenia występują trzy zasady zewnętrznego zaopatrzenia materiałowego:
Instrumenty i polityki stosowane w logistyce zaopatrzenia
Instrumenty polityki zaopatrzenia:
Czynniki kształtujące logistykę zaopatrzenia
Decyzje w zakresie zaopatrzenia nie mogą jednak zostać podjęte bez uwzględnienia warunków występujących na rynku, które kształtowane są przede wszystkim przez takie czynniki jak:
Źródło: Mfiles.pl
Zaopatrzenie produkcji odpowiada za dostarczenie materiałów, surowców, półproduktów lub towarów od dostawców do magazynu zaopatrzeniowego przedsiębiorstwa lub bezpośrednio do miejsc przetworzenia. Głównym celem podsystemu zaopatrzenia jest efektywne i ekonomiczne zaspokajanie potrzeb materiałowych przedsiębiorstwa. System zaopatrzenia łączy logistykę dystrybucji dostawców z logistyka produkcji.
Wśród podstawowych zadań zaopatrzenia produkcji wyróżnia się:
- zapewnienie dostępności odpowiednich produktów potrzebnych w procesie wytwarzania
- utrzymywanie dostępności produktów w długim okresie
- poszukiwanie nowych dostawców
Funkcje logistyki zaopatrzenia
Do podstawowych zadań logistyki zaopatrzenia należą:
- sterowanie dostawami
- optymalizacja kosztów zaopatrzenia
- współpraca z dostawcami
- współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi w przedsiębiorstwie
- odbiór i magazynowanie towarów i materiałów
- synchronizacja procesu dostaw
- zaspokajanie potrzeb materiałowych
Do głównych metod zarządzania zapasami należą:
- metoda ABC
- metoda XYZ
Kluczowym działaniem przy organizacji logistyki zaopatrzenia jest zwrócenie uwagi na następujące zagadnienia:
- zasady zewnętrznego zaopatrzenia
- koordynację zadań zaopatrzeniowych
- organizację służb zaopatrzeniowych
Zasady logistyki zaopatrzenia
W logistyce zaopatrzenia występują trzy zasady zewnętrznego zaopatrzenia materiałowego:
- indywidualne zaopatrzenie - przedsiębiorstwo nie magazynuje materiałów, ponosi niewielkie koszty magazynowania, niskie zaangażowanie kapitału, wadą tej zasady są możliwe opóźnienia w dostawach co skutkuje przestojami w procesie produkcyjnym;
- zaopatrzenie z utrzymaniem zasobów- utrzymywanie materiałów w zapasie, aby w razie potrzeby pokryć zapotrzebowanie, wiąże się to z większymi kosztami magazynowania, znaczniejsze zaangażowaniem kapitału oraz problemem optymalizacji wielkości dostawy;
- dostawa zsynchronizowana z produkcją lub zużyciem- połączenie dwóch wyżej wymienionych zasad, polega na dostarczaniu przez dostawcę (wymagany niezawodny dostawca, który ściśle współpracuje z przedsiębiorstwem) materiałów w ilościach oraz terminach, które wynikają z przebiegu produkcji; zapasy są utrzymywane na poziomie bezpieczeństwa co skutkuje niskim zaangażowaniem kapitału oraz minimalnymi kosztami magazynowania
Instrumenty i polityki stosowane w logistyce zaopatrzenia
Instrumenty polityki zaopatrzenia:
- polityka produktu - dotycząca rodzajów i ilości towarów od dostawców wykorzystywanych w produkcji oraz terminów ich nabywania w okresie objętym planowaniem, wyboru pomiędzy samodzielnym wykonaniem dóbr a ich nabyciem,
- polityka kontraktów - obejmująca zwłaszcza decyzje dotyczące akceptowanych cen zakupu (w tym rabatów ilościowych czy wartościowych), podejmowanych zobowiązań w zakresie opakowania, transportu i przechowywania towarów,
- polityka komunikacji - związana przede wszystkim z decyzjami dotyczącymi zakresów informacji udostępnianych dostawcom o zamierzeniach w zakresie zaopatrzenia, intencjach, oczekiwaniach, w trakcie współpracy także o warunkach działania,
- polityka zakupów - dotycząca zwłaszcza określenia optymalnej ilości dostawców (minimalizującej ryzyko nadmiernego uzależnienia od wąskiej grupy jednostek, a równocześnie zapewniającej odpowiednią siłę przetargową u każdego dostawcy), wyboru dostawców o najkorzystniejszej lokalizacji geograficznej, wykorzystywania magazynów zaopatrzeniowych w pobliżu miejsc zapotrzebowania dla towarów od dostawców zlokalizowanych w znacznej odległości od odbiorcy.
Czynniki kształtujące logistykę zaopatrzenia
Decyzje w zakresie zaopatrzenia nie mogą jednak zostać podjęte bez uwzględnienia warunków występujących na rynku, które kształtowane są przede wszystkim przez takie czynniki jak:
- charakterystyka nabywanych towarów - dotycząca przede wszystkim wymagań w zakresie: transportu (środek transportu, jego wyposażenie), magazynowania (wielkość powierzchni, lokalizacja, warunki składowania), opakowania (wielkość, materiał) oraz oznakowania (jednostek lub partii towaru),
- działalność dostawców - obejmująca zwłaszcza: ilość, stopień spełnienia wymagań ilościowych i jakościowych odbiorcy, możliwość zapewnienia długiego okresu współpracy, nastawienie na zacieśnianie współpracy z odbiorcą i obustronnego doskonalenia,
- działalność konkurentów - przede wszystkim ze względu na ilość, lokalizację, zasięg oddziaływania, źródła zaopatrzenia, potencjał, wykorzystywane rozwiązania logistyczne w obszarze zaopatrzenia,
- ograniczenia obrotu poszukiwanym towarem - związane z koncesjonowaniem, koniecznością monitorowania przez jednostki zewnętrzne przepływu i zużycia (leki, substancje szkodliwe dla zdrowia),
- międzynarodowy przepływ towarów - zwłaszcza z uwagi na różnice wymagań dotyczących transportu i przechowywania towarów, braku standaryzacji dokumentacji przewozu i składowania, opóźnień wynikających z niskiej przepustowości przejść granicznych.
Źródło: Mfiles.pl